Część ekspertyzy stanu technicznego uszkodzonych, w wyniku kolizji drogowej elementów konstrukcyjnych mostu kratownicowego na rzece Odrze, zlokalizowanego w km 32+965 drogi wojewódzkiej nr 396 w miejscowości Oława.
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA OBIEKTU
Przeprawa mostowa przez Odrę zlokalizowana jest w Oławie na wylocie w kierunku na Jelcz – Laskowice i stanowi ważne połączenie w układzie komunikacyjnym miasta, ponieważ jest objazdem dla samochodów ciężarowych w kierunku na Warszawę, z ominięciem Wrocławia (najbliższe przeprawy przez Odrę są w Brzegu i we Wrocławiu).
Istniejący obiekt na rzece Odrze (zlokalizowany w km 32+965 drogi wojewódzkiej nr 396) jest stalowym, nitowanym trzy przęsłowym mostem kratownicowym z jazdą dołem o schemacie statycznym belki ciągłej. Konstrukcja nośna mostu oparta jest na masywnych betonowych przyczółkach i filarach (wykorzystano istniejące podpory po starej przeprawie). W przekroju poprzecznym na obiekcie jest jezdnia drogowa szerokości 7 m o nawierzchni bitumicznej, z obustronnymi chodnikami o szerokości użytkowej po 1,5 m z balustradami. Długość mostu wynosi 150,61 m, a szerokość całkowita 12,1 m. Obiekt zaprojektowano z zachowaniem skrajni żeglugowej o wymiarach 20 × 4 m (rozpiętość teoretyczna przęsła nurtowego wynosi 63,72 m).
Most został zaprojektowany w latach 1959/60 przez Wrocławskie Biuro Projektów Budownictwa Komunikacyjnego z Wrocławia, a głównym projektantem mostu był mgr inż. J. Przytulecki. Obiekt zaprojektowano na obciążenie taborem samochodowym I klasy oraz traktorem T–80 (zgodnie z normatywem z 1956 roku) – dane w oparciu o niekompletną dokumentację techniczną z tego okresu, która jest w posiadaniu DSDiK Wrocław.
Około piętnastu lat temu wykonano remont mostu, który polegał między innymi na:
wzmocnieniu płyty pomostowej wraz z jej zespoleniem ze stalowymi poprzecznicami, wymianie wpustów odwodnieniowych,
podwyższeniu balustrad mostowych, wymianie urządzeń dylatacyjnych.
Wykonano również nowe malarskie powłoki ochronne na całej konstrukcji stalowej (Dział Mostów DSDiK posiada dokumentację techniczną z tego okresu).
Podstawowe parametry geometryczne mostu:
- długość całkowita mostu – 150,61 m,
- liczba przęseł – 3 szt.,
- rozpiętości poszczególnych przęseł – 43,20 + 63,72 + 43,20 m,
- szerokość całkowita mostu – 12,10 m,
- szerokość jezdni na moście – 7 m,
- obustronne chodniki – 2×1,5 m,
- kąt ukosu – 90°.
Przedmiotowy most był wielokrotnie uszkadzany na skutek kolizji drogowych. W 2008 roku, w wyniku kolizji drogowej, zostały uszkodzone elementy konstrukcyjne ustroju kratowego na wjeździe od strony Jelcza. Wykonano naprawę tych uszkodzonych elementów konstrukcyjnych i po wykonaniu badań próbnego obciążenia mostu, obiekt oddano do eksploatacji (PW awaryjnej naprawy uszkodzonych elementów konstrukcyjnych kratownicy jest w Dziale Mostów DSDiK).
Z kolei w 2009 roku miała miejsce kolejna kolizja drogowa. Samochód osobowy marki Polonez, który dojeżdżał do mostu od strony Oławy z nadmierną prędkością wpadł w poślizg na mokrej nawierzchni, zjechał na lewy pas ruchu i uderzył czołowo w wieszak kratownicowego dźwigara głównego od strony wody dolnej (WD). Po wykonaniu naprawy uszkodzonego wieszaka most oddano do eksploatacji (PW awaryjnej naprawy uszkodzonego wieszaka kratownicy jest równie ż w Dziale Mostów DSDiK).
W dniu 23 sierpnia 2014 roku w godzinach porannych (około 6,00) miała miejsce kolejna kolizja drogowa. Duży ciągnik rolniczy z dwiema, całkowicie załadowanymi przyczepami (jadąc w kierunku Oławy) na skutek awarii ogumienia wpadł w poślizg i ustawiając się poprzecznie do kierunku jazdy uderzył w konstrukcję kratownicy. W wyniku kolizji stwierdzono następujące uszkodzenia elementów konstrukcyjnych ustroju kratowego (w przęśle żeglownym):
siódmy krzyżulec od strony WD (licząc od wjazdu na most od strony Oławy) na skutek mocnego uderzenia został zniekształcony (ma widoczne ślady wgnieceń ze skręceniem i przemieszczeniem na całej długości pręta, z wyraźnymi śladami rozerwania stali i odspojeniem blach węzłowych); szósty krzyżulec od strony WG (licząc od wjazdu na most od strony Oławy) na skutek uderzenia został wgnieciony (tylko w dolnej części) z widocznym skręceniem i przemieszczeniem blach oraz wyraźnym śladem pęknięcia stali w rejonie węzła dolnego; siódmy krzyżulec od strony WG (licząc od wjazdu na most od strony Oławy) na skutek uderzenia został nieznacznie odkształcony z widocznym uszkodzeniem powłoki malarskiej; lokalne zniszczenie nawierzchni bitumicznej na moście (warstwy ścieralnej).
INWENTARYZACJA USZKODZEŃ OBIEKTU
- Opis elementów konstrukcji
Istniejący stan techniczno – u żytkowy konstrukcji mostu oceniono na podstawie oględzin obiektu przeprowadzonych w dniach od 15 do 30 września 2014 r. Do opisu uszkodzeń poszczególnych elementów konstrukcji przyj ęto następujące oznaczenia:
krzyżulce oznaczono numerami K1, K2, K3 … licząc od wjazdu na most od strony centrum Oławy, elementy dźwigara kratownicowego od górnej wody oznaczono jako od GW, elementy dźwigara kratownicowego od dolnej wody oznaczono jako od DW. Inwentaryzację przeprowadzono przy użyciu urządzeń pomiarowy m.in.: niwelatora, dalmierza laserowego, endoskopu (rejestrator foto/video w szczelinach).
Uszkodzenia krzyżulców K6 i K7 od górnej wody (GW)
Szósty krzyżulec od strony WG (licząc od wjazdu na most od strony Oławy) na skutek uderzenia został wgnieciony (tylko w dolnej części) z widocznym skręceniem i przemieszczeniem blach oraz wyraźnym śladem pęknięcia stali w rejonie węzła dolnego. W siódmym krzyżulcu niewielkie uderzenie (w zasadzie otarcia) spowodowało miejscowe uszkodzenie powłoki malarskiej wraz z nieznacznym odkształceniem pręta rzędu 5 mm na długości około 40 cm.
Foto. Uszkodzenia krzyżulców K6 (po prawej) i K7 (po lewej) od górnej wody.
Foto. Pęknięcie pasa krzyżulca K6, które nast ąpiło w miejscu spoiny montażowej pasa od strony jezdni
Foto. Widok krzyżulca K6 od GW i stan spoiny montażowej pasa od strony chodnika – brak uszkodzeń i naruszenia ciągłości spoiny
Foto. Krzyżulec K7 od GW z widocznym nieznacznym odkształceniem pasa.
Uszkodzenia krzyżulca K7 od dolnej wody (DW)
Siódmy krzy żulec od strony WD (licząc od wjazdu na most od strony Oławy) na skutek mocnego uderzenia został zniekształcony (ma widoczne ślady wgnieceń ze skręceniem i przemieszczeniem na całej długości pręta, z wyraźnymi śladami rozerwania stali i odspojeniem blach węzłowych).
Foto. Uszkodzenie krzyżulca K7 od DW – skręcenie z odkształceniem.
Foto. Zakres odkształcenia krzyżulca K7 od DW z płaszczyzny dźwigara
Foto. Odkształcenie pasa z uszkodzeniem powłoki malarskiej krzyżulca K7 od DW w obrębie górnego węzła.
Foto. Odkształcenie pasa z uszkodzeniem powłoki malarskiej krzyżulca K7 od DW w obrębie dolnego węzła – odspojenie pasa krzyżulca od blachy węzłowej.
Foto. Widok z boku odkształcenia pasa z uszkodzeniem powłoki malarskiej krzyżulca K7 od DW w obrębie dolnego węzła.
Foto. Widok od spodu połączenia pasa dolnego z poprzecznicą z widocznymi ubytkami korozyjnymi (nie związane z uderzeniem). Korozja doprowadziła do przedziurawienia żeber i środnika poprzecznicy
KONCEPCJE PRAC NAPRAWCZYCH
Zakres prac
Całkowitej wymianie podlegać powinny pręty K6 od górnej wody i K7 od dolnej wody.
Połączenia nitowe winny być zastąpione śrubowymi (połączenia pasowane) lub nowe nitowe. W celu umożliwienia wymiany krzyżulców niezbędne jest wykonanie konstrukcji odciążających dla elementów ściskanych i rozciąganych.
Konstrukcja odciążająca musi zapewnić prawidłowe przeniesienie sił między węzłami z uwzględnieniem stateczności elementu z jednoczesnym umożliwieniem dostępu do wymienianych elementów i możliwością regulacji przemieszczeń w celu zapewnienia włączenia nowych elementów do współpracy od obciążeń stałych – (bloki oporowe z tymczasowymi krzyżulcami).
Z uwagi na złożoność zadania prace dla poszczególnych krzyżulców winny by ć wykonywane w odrębnych etapach (nie równocześnie), przy całkowitym wyłączeniu ruchu samochodowego na obiekcie.
Na czas prowadzenia robót niezbędne jest wykonanie pomostu podwieszanego od spodu mostu w celu umożliwienia dostępu do węzłów dolnych.
Z uwagi na żeglugę pod przedmiotowym przęsłem wymagane jest, aby podwieszone rusztowanie umożliwiało przesuw i usunięcie na czas żeglugi. Z uwagi na istniejący wózek rewizyjny istnieje możliwość wykorzystania tego wózka po wcześniejszej tymczasowej rozbudowie (modernizacji) w celu dostosowania do wymaganej szerokości i nośności.
Wszelkie prace w obrębie skrajni żeglownej winny być koordynowane z zarządcą żeglugi (RZGW Wrocław – Zarząd Zlewni Opole). Bezpośrednio należy utrzymywać kontakt telefoniczny ze stopniem wodnym Oława nr tel. 71 313 25 36.
Zakres prac:
- Zaplecze wykonawcy;
- Stały monitoring przemieszczeń elementów konstrukcji w celu zapewnienia kontroli nad przebiegiem wymiany krzyżulców oraz dla potwierdzenia skuteczności włączenia się nowych krzyżulców do współpracy;
- Tymczasowa organizacja ruchu wraz z projektem i zatwierdzeniem oraz zapewnieniem ruchu pieszych na moście z zabezpieczeniem ciągu pieszego;
- Wykonanie pomostu podwieszanego od spodu przęsła nad wodą – przesuwnego w celu umożliwienia żeglugi – modernizacja wózka przez wzmocnienie i poszerzenie konstrukcją stalową na połączenia śrubowe i spawane
- Usunięcie nawierzchni chodników;
- Rozbiórka płyty pomostowej w obrębie węzłów;
- Wykonanie konstrukcji odciążającej dla krzyżulca GW-K6 (ściskanie 350 kN) oraz krzyżulca DW-K7 (rozciąganie 600 kN) – podane siły to wielkości od obciążeń charakterystycznych (konstrukcje odciążające muszą stabilizować geometrię węzłów kratownicy na czas wymiany z możliwością regulacji przemieszczeń w celu zapewnienia włączenia nowych elementów do współpracy od obciążeń stałych – bloki oporowe z tymczasowymi krzyżulcami) – konstrukcja musi zapewnić przeniesienie sił między węzłami z uwzględnieniem stateczności elementu o długości 7 m;
- Roznitowanie połączeń fi 23 mm – 4 węzły i usunięcie nitów z otworów;
- Demontaż uszkodzonych elementów: krzyżulec GW-K6, krzyżulec DW-K7 wraz z cięciem elementów w celu wyciągnięcia stalowych osłon (okuć) otworów w pomoście;
- Wbudowanie nowych prętów kratownicy – przygotowanych na wymiar oraz stal owych osłon (okuć) otworów w pomoście wraz z połączeniami montażowymi;
- Wykonanie połączeń na śruby pasowane lub analogiczny system śrubami o śr. 24 mm wraz z rozwiercaniem otworów;
- Budowa i rozbiórka rusztowań, podestów i osłon do zbierania produktów piaskowania nad lądem i wodą;
- Czyszczenie strumieniowo ścierne do stopnia czystości Sa 2 konstrukcji stalowych;
- Odtłuszczanie stalowych elementów konstrukcji kratowej;
- Jednokrotne malowanie natryskiem stalowych elementów konstrukcji kratowej – podkład (część prac wykonywana ręcznie z uwagi na ograniczony dostęp);
- Dwukrotne malowanie natryskiem bezpowietrznym wyrobami dwuskładnikowymi – farbami nawierzchniowymi stalowych elementów konstrukcji kratowej Krotność = 2 (część prac wykonywana ręcznie z uwagi na ograniczony dostęp) KOLOR DB 610 (turkus);
- Wykonanie zbrojenia płyty pomostowej;
- Betonowanie płyty pomostowej betonem C30/37;
- Wykonanie nawierzchni chodników z asfaltu o grubości śr. 4cm;
- Wykonanie badań odbiorczych w postaci próby obciążeniowej wraz z raportem;
- Naprawy cząstkowe warstwy ścieralnej nawierzchni asfaltowej (frezowanie i uzupełnienie_.
Na czas prowadzenia robót niezbędne jest całkowite wyłączenie ruchu samochodowego na moście. W związku z powyższym należy opracować, zatwierdzić i wdrożyć tymczasową organizację ruchu.
WNIOSKI I ZALECENIA
Administrator mostu przez rzekę Odrę w Oławie, Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu, w sposób prawidłowy zabezpieczył obiekt. Dla stanu naprężeń w prętach kratownicy, w szczególności dla najbardziej obciążonego krzyżulca K7, wywołanych uszkodzeniami mostu, ograniczenie nośności do 15 ton jest prawidłowe z jednoczesnym dopuszczeniem komunikacji zbiorowej, obsługi komunalnej i pojazdów uprzywilejowanych.
Do czasu wykonania remontu należy zabezpieczyć uszkodzone krzyżulce przed ewentualnym uderzeniem przez samochody jw. Stwierdzone uszkodzenia mają charakter lokalny (uszkodzenie krzyżulców) i nie wpłynęły na pasy dolne, górne i blachy węzłowe.
W czasie naprawy całkowitej wymianie podlegać powinny pręty K6 od górnej wody i K7 od dolnej wody. Połączenia nitowe winny być zastąpione połączeniami śrubowymi, pasowanymi lub dopuszcza się połączenia na nity.
Najistotniejszym elementem w czasie wymiany jest wykonanie tymczasowej konstrukcji odciążającej krzyżulce z uwagi na brak możliwości budowy podpór tymczasowych nad przęsłem żeglownym – potencjalny wykonawca tych robót opracuj e projekt wykonawczy remontu, który musi uzyska ć akceptację Działu Mostów DSDiK (zarówno w zakresie jak i technologii wykonania robót naprawczych).
Wszelkie prace w obrębie skrajni żeglownej winny być koordynowane z zarządcą żeglugi (RZGW Wrocław – Zarząd Zlewni Opole). Bezpośrednio należy utrzymywać kontakt telefoniczny ze stopniem wodnym Oława nr tel. 71 313 25 36.
Stan obiektu przed naprawą powinien być szczegółowo monitorowany, zwłaszcza uszkodzone pręty kratownicy (wymagają one bezwzględnego zabezpieczenia przed ewentualnym uderzeniem pojazdu samochodowego, szczególnie w okr esie jesienno – zimowym).
Naprawa uszkodzeń na obiekcie powinna być wykonana w możliwie krótkim czasie.
UWAGI KOŃCOWE
Z uwagi na stwierdzone (przy okazji wykonanej inwentaryzacji) uszkodzenia i ubytki korozyjne innych elementów konstrukcyjnych mostu, które nie s ą związane z uderzeniem pojazdu, wskazana jest wymiana tych uszkodzonych elementów i połączeń. Zadanie to należy poprzedzić opracowaniem projektu wykonawczego, w oparciu o ocenę stanu technicznego całej konstrukcji mostu ze szczególnym uwzględnieniem połączeń nitowych.
Zamknięcie mostu
http://www.olawa998.wordpress.com/2014/10/21/nie-unikniemy-calkowitego-zamkniecia-mostu/#more-6902
Źródło DSDiK Wrocław
Pełną ekspertyzę znajdziecie na :
Pingback: Nie unikniemy całkowitego zamknięcia mostu. | Jedyny Taki Portal W Powiecie